IKATAN tak minat tanding PRU

IKATAN tak minat tanding PRU - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul IKATAN tak minat tanding PRU, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : IKATAN tak minat tanding PRU
link : IKATAN tak minat tanding PRU

Baca juga


IKATAN tak minat tanding PRU

Oleh Nur Atiqah Abdul Samad
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) ditubuhkan bukan untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang, demikian tegas presidennya, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.
 
Justeru, katanya soal pembahagian kerusi antara parti itu bersama PAS tidak timbul kerana IKATAN tidak pernah membincangkan perkara berkenaan.
 
"Kami di IKATAN masa saya lancarkan parti dua tahun lalu, saya ada nyatakan bahawa IKATAN adalah sebuah parti untuk generasi akan datang dan bukan parti pilihan raya akan datang. Jadi setakat ni dalam Gagasan Sejahtera, kami tak pernah bincang langsung dari segi pilihan raya atau pembahagian kerusi," katanya kepada Antarapos.
 
Malah ujar Kadir, beliau secara peribadi tidak berminat untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
 
Soal pembahagian kerusi untuk PRU14 antara PAS dan IKATAN mula timbul selepas parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan untuk memenangi sebanyk 40 buah kerusi Parlimen.
 
Permintaan PAS ini selepas melihat kerusi yang dimiliki parti itu tidak seimbang antara DAP dan PKR.
 
Pada PRU lalu PAS hanya menang 21 kerusi daripada 76 kerusi yang ditandingi, DAP bertanding 51 kerusi dan menang sebanyak 38 kerusi dan PKR pula menang 30 kerusi daripada 99 kerusi.
 
Sehubungan itu, timbul tanda tanya memandangkan PAS kini bekerjasama dan membentuk blok pembangkang ketiga bersama-sama IKATAN pada Mac 2016.
 
Walau bagaimanapun tambah Kadir lagi, beliau tidak menolak kemungkinan sekiranya parti pimpinannya itu diajak untuk menyertai PRU akan datang.
 
"Mungkin dekat-dekat pilihan raya ada (tetapi) kita tengok keadaanlah.
 
"Itu masa akan tentukan, bila sampai waktunya kita akan tentukan kedudukan tetapi saya sendiri sebagai presiden tak nak bertanding," katanya.
 
 


Demikianlah Artikel IKATAN tak minat tanding PRU

Sekianlah artikel IKATAN tak minat tanding PRU kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel IKATAN tak minat tanding PRU dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/02/ikatan-tak-minat-tanding-pru.html

Subscribe to receive free email updates: