Merebut kuota haji tambahan musim 1438

Merebut kuota haji tambahan musim 1438 - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Merebut kuota haji tambahan musim 1438, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Merebut kuota haji tambahan musim 1438
link : Merebut kuota haji tambahan musim 1438

Baca juga


Merebut kuota haji tambahan musim 1438


 
Oleh M FAQIH 


PENGUMUMAN Kerajaan Arab Saudi mengembalikan semula kuota jemaah haji Malaysia kepada 27,900 orang untuk Musim tahun ini, dirai gembira bakal-bakal haji.

Ini bermakna tambahan 5,670 bakal haji berpeluang menunaikan Rukun Islam kelima itu. Tentunya ramai yang sudah lama menunggu mungkin disenaraikan kali ini.

Setidak-tidaknya bagi yang berusia lebih 70 tahun, amat mengharap nama mereka terpilih. Mereka kini bersama lebih sejuta orang berada dalam senarai menunggu.

Peluang bagi mereka hanya sekitar 0.57 peratus berdasar kepada senarai menunggu tersebut. Namun, setidak-tidak ada harapan yang boleh menggembirakan hati mereka.

Kerajaan Arab Saudi sebelum ini menetapkan kuota 0.1 peratus daripada jumlah penduduk. Jumlah penduduk Malaysia pada tahun lepas dianggarkan 31.7 juta.

Kalau diambil kira dengan jumlah tersebut sepatutnya seramai 31,700 rakyat dapat menunaikan haji tahun ini.

Biar apa pun tambahan seramai 5,670 sudah cukup melegakan bagi bakal haji melewati usia emas.

Sebelum kerja-kerja pembesaran Masjidilharam, bilangan jemaah haji Malaysia setiap tahun antara 2008 hingga 2010 ialah 26,000 orang.

Manakala orang bagi 2011 dan 2012 seramai 27,900 orang.

Masdilharam mulai diperbesarkan pada 2013 dan siap sepenuhnya awal tahun ini. Berikutan kerja-kerja pembesaran tersebut kuota haji Malaysia menurun kepada 22,230 sejak 2013 sehingga tahun lepas.

Bangunan Masjidilharam yang baharu dibina di sebelah pintu al Fath dan al Quds yang menghampiri Jalan al Umrah.

Bangunan tiga tingkat itu lebih besar berbanding bangunan sedia ada.

Pembesaran Masjidilharam terbaru berlaku pada zaman pemerintahan Raja Abdullah bermula 1429 Hijriah.

Sebelum itu perluasan Masjidilharam  dilakukan pada zaman Raja Fahd pada 1409 Hijriah. Dan projek perluasan Masjidilharam  di era Raja Saud pada 1375 Hijriah.

Pembangunan baru Masjidilharam dirancang boleh memuatkan sehingga 400,000 orang. Garis tengah sehingga ke susur hotel dianggar mencapai tiga juta meter persegi.

Di hujung bangunan baru pula dibina bangunan hospital. Di antara bangunan tempat solat dan hospital terdapat pula dataran yang luas memanjang.

Di bawah dataran itu terdapat ribuan tandas yang dihubungkan dengan tangga dan escalator. Ketika musim haji 1437 sebahagian tandas tersebut sudah mulai digunakan.

Begitu juga dengan ruang solat tiga tingkat di bangunan baharu. Escalator menghubungkan setiap tingkat. Ada juga ruang lif, namun belum lagi digunakan ketika itu.

Bagi warga emas yang menginap di sekitar Misfalah tentunya semput dada untuk sampai ke bangunan baru. Dataran masjid yang luas mata memandangkan.

Penulis dapat merasai solat di bangunan baru masjid ketika musim haji lepas. Ketika menunaikan umrah pada awal 2015, kerja-kerja pembinaan masjid masih lagi rancak.

Kali ini 27,900 bakal jemaah haji Malaysia akan merasai sendiri suasana yang ada di Masjidilharam sekarang. Sekarang kita menjejaki bulan Jamadil Awal.

Hanya kira-kira empat bulan Syawal akan menjengok kita.

Harapan bagi warga emas, kuota tambahan sebanyak 5,670 menjadi milik mereka. Namun mampukah kerajaan mengapaikan impian mereka.

Mungkinkah peluang itu dibiarkan direbut seramai 1,100 Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan imam yang mendapat tajaan kerajaan menunaikan haji.

Sedangkan ramai kalangan mereka tidak mendaftar mengikut sistem yang diamalkan di Malaysia. Kos mengerjakan haji mereka ditanggung sepenuhnya Yayasan 1MDB.

Sejak 2011, Yayasan 1MDB menaja JKKK atau penghulu Umno menunaikan rukun Islam kelima. Pada ketika itu seramai 111 jemaah haji dibiayai melalui bajet tersebut.

Jumlah itu ditingkatkan kepada 400 orang pada 2012, 2013 (800), 2014 (1,000) dan 2015 (1,200). Tahun lepas juga seramai 150 imam dan JKKK dari Sarawak dipilih menunaikan haji di bawah pakej yang sama.

Seorang petugas haji pernah memberitahu menjaga jemaah Yayasan 1MDB agak sukar. Ini kerana ramai dalam kalangan mereka tidak mengikuti kursus haji yang dianjurkan Tabung Haji.

Berdasar kepada maklumat itu mungkin lojiklah apabila Tun Dr Mahatahir Mohamad mendakwa mereka yang menunaikan ibadah haji menggunakan wang 1MBD tidak akan mendapat haji mabrur.

Bukan lagi sekadar wang yang didakwa meragukan, sebaliknya ilmu tidak digalas mereka bersama



Demikianlah Artikel Merebut kuota haji tambahan musim 1438

Sekianlah artikel Merebut kuota haji tambahan musim 1438 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Merebut kuota haji tambahan musim 1438 dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/02/merebut-kuota-haji-tambahan-musim-1438.html

Subscribe to receive free email updates: