Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis

Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis
link : Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis

Baca juga


Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Pemilihan Puan Sri Jamilah Anu sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Datu adalah tepat kerana ia dilakukan dengan mengambil kira suara akar umbi.
 
Pemerhati politik, Datuk Seri Azman Ujang berkata, Jamilah juga calon yang paling sesuai bagi meneruskan tugas serta khidmat bakti bekas penyandang kerusi berkenaan, Allahyarham Tan Sri Adenan Satem, kepada rakyat tempatan.  
 
Jamilah, 62, yang juga merupakan balu Adenan, semalam diumumkan sebagai calon Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) bagi mempertahankan kerusi yang dipegang suaminya sebelum ini.    
 
"Adalah menjadi hasrat Allahyarham yang diberi lima tahun untuk menjalankan tugas, bukan saja sebagai ADUN dan Ketua Menteri, jadi sekurang-kurangnya sekiranya Puan Sri Jamilah dipilih, beliau dapat meneruskan tugas arwah suaminya sebagai wakil rakyat Tanjung Datu.
 
"Saya difahamkan pemilihan beliau adalah berdasarkan kepada permintaan akar umbi kawasan itu," katanya kepada Antarapos, mengulas mengenai pemilihan Jamilah untuk bertanding di kerusi DUN Tanjung Datu. 
 
Mengulas lanjut, Azman tidak menolak faktor 'keselesaan' menjadi sebab mengapa akar umbi menyokong pemilihan Jamilah kerana sudah 'terbiasa' dengan kelibat wanita itu yang sering mendampingi Adenan dalam setiap program sebelum ini.
 
Beliau turut merujuk kepada pemilihan Datin Mastura Yazid sebagai calon sebelum ini, yang dipilih bagi mempertahankan kerusi yang disandang suaminya, Allahyarhan Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad, pada PRK Kuala Kangsar, Jun lalu.
 
"Ini juga baik dari segi menambah bilangan wanita dalam politik negara," katanya. 
 
Setakat ini, PKR dan PAS mengumumkan tidak bertanding pada PRK berkenaan.
 
Sementara itu Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen turut membayangkan partinya juga tidak bertanding.
 
Amanah pula akan mengadakan mesyuarat petang ini bagi memutuskan sama ada akan meletakkan calon atau tidak di kerusi berkenaan.  
 
Ketika diminta mengulas mengenai peluang Jamilah pada PRK berkenaan, Azman yang juga Pengerusi Bernama melahirkan keyakinan calon berkenaan mampu mempertahankan kemenangan memandangkan Tanjung Datu merupakan kubu kuat BN. 
 
"Kalau ada pertandingan, BN boleh menang dengan mudah, sebab itu kubu kuat.
 
"Tapi pertandingan baik juga untuk amalan demokrasi," katanya lagi. 
 
Kerusi DUN Tanjung Datu kosong susulan kematian penyandangnya yang juga Ketua Menteri Sarawak kelima, Tan Sri Adenan Satem akibat komplikasi jantung, 11 Januari lalu.
 
Dalam Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN-11) 7 Mei tahun lalu, Allahyarham mengekalkan penguasaan di kerusi berkenaan, yang juga kubu kuat BN Sarawak, dengan memperoleh majoriti 5,892 undi, menewaskan calon PKR, Jazolkipli Numan.
 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini menetapkan hari penamaan calon pada 4 Februari, pengundian awal pada 12 Februari manakala hari pembuangan undi pada 18 Februari.
 
 


Demikianlah Artikel Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis

Sekianlah artikel Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Pemilihan Jamilah atas suara akar umbi, kata penganalisis dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/02/pemilihan-jamilah-atas-suara-akar-umbi.html

Subscribe to receive free email updates: