Banjir kilat landa di Lembah Klang

Banjir kilat landa di Lembah Klang - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Banjir kilat landa di Lembah Klang, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Banjir kilat landa di Lembah Klang
link : Banjir kilat landa di Lembah Klang

Baca juga


Banjir kilat landa di Lembah Klang

ANTARAPOS.COM
Post Pic


KUALA LUMPUR: Hujan lebat lebih sejam sejak kira-kira jam 5 petang hari Ahad menyebabkan beberapa lokasi di sekitar Lembah Klang di landa banjir kilat.

Antara kawasan terjejas adalah di Jalan 2/2 dan Jalan 2/3 Bandar Baru Sungai Buloh dekat sini, apabila dianggarkan 70 rumah di situ dinaiki air setinggi antara 0.3 meter hingga 0.5 meter.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, berkata pihaknya yang menerima laporan kejadian itu pada jam 6 petang membuat pemantauan di lokasi yang terjejas.

"Hujan lebat berterusan melebihi 40 minit di lokasi itu menyebabkan air dari kolam tadahan yang terletak berhampiran melimpah kerana tidak dapat menampung jumlah air yang banyak.

"Setakat ini tiada mangsa yang dipindahkan dan banjir beransur surut selepas hujan reda, " katanya dalam kenyataan, hari ini.

Katanya, banjir kilat turut dilaporkan berlaku di Taman Rahmat Jaya Fasa 4, Kuang selepas air Sungai Kuang melimpah menyebabkan beberapa laluan dan enam buah rumah di situ dinaiki air setinggi antara 0.3 meter hingga 1.2 meter.

"Beberapa lokasi berhampiran Kampung Melayu Sungai Buloh, Gombak turut dinaiki air antara 0.3 meter hingga 0.5 meter apabila air longkang tidak dapat mengalir dengan baik kerana tersumbat menyebabkan air melimpah ke kawasan sekitar.

"Antara kawasan lain yang terjejas adalah di Kampung Melayu Seri Kundang; Jalan Simpang Kuang, Tasik Kundang; Jalan SS25/18 Petaling Jaya; Jalan BRP 1, Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh dan di Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Lembah Subang," katanya.

Katanya, banjir kilat turut dilaporkan berlaku berhampiran Hospital Sungai Buloh; Jalan Legenda 12, Taman Lagenda Mas, Kajang dan Jalan 3/1 Bandar Baru Sungai Buloh.

"Kita turut menerima laporan kejadian pokok tumbang di beberapa lokasi yang berlaku banjir kilat," katanya lagi dan usaha pembersihan sedang giat dilakukan bersama pihak berkuasa tempatan.

Dalam pada itu, banjir kilat turut dilaporkan berlaku di Jalan Senang, Taman Gembira di sini menyebabkan laluan di situ naiki air dipercayai akibat masalah saliran longkang yang tersumbat.

Selain itu, dua kenderaan dilaporkan terkandas dan sebahagian jalan berlubang dalam kejadian banjir kilat di Jalan 5/155 Bukit OUG, di sini.

Difahamkan, punca banjir kilat berpunca akibat longkang berhampiran laluan itu dipenuhi lumpur tebal dipercayai akibat aktiviti loji penghasilan konkrit pembinaan yang terletak di kawasan berhampiran.




Demikianlah Artikel Banjir kilat landa di Lembah Klang

Sekianlah artikel Banjir kilat landa di Lembah Klang kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Banjir kilat landa di Lembah Klang dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/04/banjir-kilat-landa-di-lembah-klang.html

Subscribe to receive free email updates: