Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah

Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah
link : Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah

Baca juga


Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah

Kepala Batas - Rangka manusia yang ditemui di Guar Kepah mungkin milik seorang wanita, berkemungkinan dari era Neolitik.

Ahli arkeologi Profesor Datuk Dr Mokhtar Saidin dari Pusat Arkeologi Universiti Sains Malaysia (USM) berkata berdasarkan giginya, rangka itu mungkin milik seorang wanita, tetapi pengesahan masih perlu dilakukan.

"Apabila tinggalan itu dibawa ke makmal di USM, kami boleh mengesahkan jantina, umur dan punca kematian, antara lain," katanya di tapak pembinaan di mana Galeri Arkeologi Guar Kepah akan dibina.

Mokhtar berkata diet utama manusia pada era tersebut adalah makanan laut tetapi mereka juga memburu.

"Kami menemui tinggalan rangka rusa dan babi.

"Nelayan menjadi sebahagian daripada aktiviti masyarakat Neolitik," katanya.

Dilaporkan bahawa kontraktor yang menjalankan kerja korek tanah di Galeri Arkeologi Guar Kepah pada 17 April menemui rangka dipercayai milik manusia purba dan kerja-kerja dihentikan.

Peninggalan seperti tembikar dan cangkerang dipercayai dari zaman Neolitik, kira-kira 5,000 tahun lalu, juga ditemui di tapak ini.

Selain tulang dipercayai bahagian rusuk, turut ditemui ialah alat pemburuan dan batu laut dipercayai pernah digunakan manusia zaman Neolitik.

Sekumpulan penyelidik USM yang diketuai oleh Prof Mokhtar akan melakukan penggalian dan kajian mengenai artifak dan rangka dalam tempoh dua minggu akan datang.


Demikianlah Artikel Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah

Sekianlah artikel Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Rangka Manusia Berusia Lebih 5,000 Tahun Ditemui Di Guar Kepah dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/04/rangka-manusia-berusia-lebih-5000-tahun.html

Subscribe to receive free email updates: