Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?

Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia? - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?
link : Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?

Baca juga


Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?

 
Akhbar Singapura berkata syarikat China itu menyasarkan separuh daripada projek itu untuk pelancongan dan hiburan dengan nilai hampir RM35 bilion.


Wang-Jianlin


PETALING JAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka melawat China minggu ini di sebalik desas desus pengganti untuk memajukan Bandar Malaysia sudah dikenal pasti, lapor akhbar Singapura, The Straits Times (ST) hari ini.

Malah, ST memetik sumber “pegawai kerajaan Malaysia” berkata perjanjian baharu yang bakal diadakan lebih tinggi nilainya daripada RM12.3 bilion sebelum ini.

Ia mendakwa Kumpulan Dalian Wanda yang dimiliki Wang Jianlin, lelaki terkaya di China, disebut-sebut sebagai pengganti untuk memajukan projek mega di Kuala Lumpur itu, susulan pembatalan perjanjian antara kerajaan Malaysia dengan sebuah konsortium melibatkan China Railway Engineering baru-baru ini.

Akhbar itu berkata Putrajaya sedang dalam rundingan dengan Dalian Wanda untuk mengambil alih projek mega itu, dan kini menunggu kelulusan daripada pihak berkuasa China memandangkan ia melibatkan pengaliran keluar dana dari China.

Satu daripada perbincangan itu, menurut ST, ialah cadangan Wanda untuk menyasarkan separuh daripada pembangunan Bandar Malaysia kepada sektor pelancongan dan hiburan dengan nilai anggaran AS$8 bilion (RM34.6 bilion).

Najib dijangka melawat China pada Khamis ini bagi menghadiri sebuah forum di Beijing mengenai kerjasama antarabangsa.

Bandar Malaysia merupakan projek induk syarikat milik kerajaan 1MDB. Minggu lalu, projek itu terganggu selepas perjanjian jualan saham syarikat dimiliki Kementerian Kewangan dengan sebuah usaha sama China-Johor diumumkan terbatal.

TRX City, pemaju induk Bandar Malaysia mendakwa Konsortium Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH) dan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CREC) gagal menyelesaikan bayaran bagi pemilikan kepentingan dalam Bandar Malaysia seperti terkandung dalam perjanjian lewat 2015.


Dakwaan itu ditolak konsortium itu yang menyatakan pembayaran sudah dilakukan.



Demikianlah Artikel Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia?

Sekianlah artikel Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Lelaki terkaya China bakal ambil alih Bandar Malaysia? dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/05/lelaki-terkaya-china-bakal-ambil-alih.html

Subscribe to receive free email updates: