Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan

Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan
link : Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan

Baca juga


Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan

THE MALAYSIAN TIMES



PUTRAJAYA: Projek pembangunan unit kediaman di atas tapak Taman Rimba Kiara, Taman Tun Dr Ismail (TTDI), Kuala Lumpur tetap akan diteruskan walaupun mendapat bantahan penduduk, kata Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

“Kita harap penduduk tidak mudah dimanipulasi sehingga ke tahap mengambil tindakan undang-undang kepada DBKL (Dewan Bandaray Kuala Lumpur), sedangkan sudah sekian lama kita jelaskan pembangunannya tidak langsung mengusik kawasan rekreasi Rimba Kiara,” katanya.

Tengku Adnan berkata pembangunan itu melibatkan projek pangsapuri mampu milik 29 tingkat serta lapan blok pangsapuri perkhidmatan yang akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

“Pembangunan telah mengambil kira kepentingan kawasan rekreasi itu kepada masyarakat dan ia perlu dilaksanakan segera bagi melunaskan janji kerajaan untuk menyediakan rumah kepada bekas pekerja estet di kawasan itu, yang kini hanya menghuni rumah panjang,” katanya kepada pemberita.

Beliau mengulas kenyataan Persatuan Penduduk TTDI semalam yang berhasrat mengambil tindakan undang-undang jika projek tersebut diteruskan.

Tengku Adnan hadir pada majlis pnyerahan bantuan kepada masjid dan surau di Wilayah Persekutuan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini hari ini.

Beliau berkata sebanyak 180 unit daripada blok pangsapuri mampu milik tersebut akan diberikan percuma kepada bekas pekerja estet kaum India yang merupakan penduduk asal sebelum kawasan TTDI dibangunkan, sebagaimana yang dijanjikan kepada mereka sejak 30 tahun lalu.

Katanya beliau sebagai menteri bertangggungjawab, beliau komited melaksanakan projek yang tertangguh sekian lama itu, apatah lagi tanah kawasan tersebut memang disediakan untuk pembangunan projek berkenaan.

“Kita bangunkan secara subsidi silang iaitu kerajaan tidak keluarkan dana sebaliknya membenarkan pemaju membangunkan rumah untuk dijual kepada masyarakat,” katanya.

Projek melibatkan pembinaan 1,766 unit pangsapuri perkhidmatan dan 350 unit pangsapuri mampu milik itu dibantah kerana dibimbangi akan mengorbankan antara kawasan hijau terakhir yang masih ada di ibu negara.

Pembangunan itu juga dibantah kerana didakwa boleh menambah kepadatan penduduk daripada 74 orang bagi setiap 0.4 hektar kepada 979 orang untuk keluasan sama.

Terdahulu, Tengku Adnan yang juga Anggota Parlimen Putrajaya menerima bantuan bagi pihak masjid dan surau di Putrajaya, Kuala Lumpur dan Labuan berjumlah RM7.62 juta sumbangan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan yang disampaikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Bantuan meliputi sumbangan RM15,000 kepada masjid, RM13,500 bagi surau Jumaat dan RM11,000 untuk surau-surau itu bertujuan membolehkan pengurusan masjid dan surau menjalankan aktiviti meningkatkan syiar Islam, khususnya menjelang Ramadan, katanya.

Untuk rekod, terdapat sebanyak 85 masjid, 110 surau Jumaat dan 452 surau berdaftar di seluruh Wilayah Persekutuan.



Demikianlah Artikel Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan

Sekianlah artikel Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Walaupun penduduk bantah, projek di Taman Rimba Kiara diteruskan – Ku Nan dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2017/05/walaupun-penduduk-bantah-projek-di.html

Subscribe to receive free email updates: