Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar

Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar
link : Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar

Baca juga


Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar

KEADILAN DAILY

 351c1a01-8bb9-4999-9851-28d891eb599d

Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menolak usul rang undang-undang Antiberita Tidak Benar 2018 yang dibentangkan di Dewan Rakyat.

Presiden Pakatan Harapan merangkap anggota Parlimen Permatang Pauh itu berkata tafsiran ‘berita palsu’ rang undang-undang itu berita itu terlalu luas dan tidak jelas.

“Ia akan menyebabkan pelbagai jenis berita mudah ditafsir oleh pihak berkuasa sebagai berita tidak benar dan akhirnya ia akan menyebabkan rakyat mudah dikenakan tindakan kerana terperangkap dengan tafsiran berita palsu yang tidak jelas,” katanya sewaktu membahaskan usul tersebut di Dewan Rakyat.

Katanya lagi, akta yang dibentangkan ini juga menyimpang daripada semangat undang-undang yang bersifat mendidik dan mencegah warganegara.

“Namun pada hari ini, akta yang dibentangkan ini secara jelas adalah sebuah rang undang-undang yang bersifat draconian malah terdedah kepada penyalahgunaan kuasa terutama daripada pihak pemerintah,” katanya lagi.

Menurutnya, Malaysia perlu belajar daripada sejarah pengenalan undang-undang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1960 oleh bekas perdana menteri Tunku Abdul Rahman Putra.

Pimpinan negara pada masa itu berjanji untuk menggunakan ISA bagi mengekang anasir subversif seperti komunis dan pengganas tetapi hakikatnya ia juga digunnakan untuk menindas pembangkang.

“ISA disalahgunakan untuk memenjarakan pengkritik dan seteru politik pemerintah yang berkuasa.
“Terlalu ramai di kalangan pemimpin politik pembangkang yang dipenjarakan akta yang “bertanggungjawab dan hanya terhadap komunis, pengganas dan anasir subversif”,” katanya.

Pada 30 Januari lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said mengumumkan kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang baru untuk membendung berita palsu yang boleh mengancam kestabilan politik, menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Namun, niat sebenar undang-undang itu diragui apabila Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari memberitahu Parlimen bahawa mana-mana maklumat berkaitan 1MDB yang tidak disahkan oleh pihak berkuasa Malaysia dianggap sebagai berita palsu.



Demikianlah Artikel Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar

Sekianlah artikel Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dr Wan Azizah tolak RUU Antiberita Tidak Benar dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2018/04/dr-wan-azizah-tolak-ruu-antiberita.html

Subscribe to receive free email updates: