Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)
link : Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Baca juga


Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Khalid samad kata PH ada simple majoriti. Akan umum esok. (Semalam Khalid cakap kudeta tidak berjaya, tapi hari ini dia dah kemas meja . LOL)
Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Mari kita semak simple majoriti yang didakwa Khalid.

Parti utama dalam PH ada tiga setelah Bersatu( 26 kerusi) keluar,
iaitu PKR, Amanah dan DAP

PKR kini setelah Azmin bawa kartel keluar, cuma tinggal 39 kerusi.
Amanah pula 11 kerusi.



DAP 42 kerusi .

Parti yang bukan PH tapi menyatakan sokongan kepada PH
adalah Warisan (9 kerusi),

Kesemua ini berjumlah 92 kerusi. Tidak cukup simple majoriti 112 .

112-92 = 20 kerusi kurang.

Siang tadi dengan jelas MN menolak kerjasama sekiranya DAP turut serta. GPS juga berulang kali menyatakan lebih rela bekerjasama dengan PAS dari DAP.

MN = BN + PAS = 60.
GPS = 18.
kedua blok ini berjumlah 78 kerusi.

Jadi dari mana Khalid samad hendak dapatkan lagi 20 kerusi itu?

Nak bawa masuk balik Bersatu dalam PH?



Bersatu (26) + PH (92) = 118. Ini sudah dapat simple majoriti tanpa perlu melibatkan kem Azmin yang tidak mungkin akan berdamai dengan PKR. Tapi tak rasa kelakar kah? Bersatu keluar PH menyebabkan PH tumbang, kemudian nak tubuh semula PH 2.0 dengan membawa semula Bersatu? Lebih baik tak perlu keluar in the first place bukan? Menghabihkan boreh ajo!

Kerajaan PH 2.0 dengan 118 kerusi, cuma lebih 6 kerusi dari simple majoriti ini sangat rapuh. Bila-bila ahli parlimen boleh melompat kemana-mana pihak dan akan menyebabkan kerajaan baharu tumbang sekali lagi.

Jadi apakah yang paling sesuai?


Bubar Parlimen lah. Inilah pilihan terbaik untuk rakyat.

Adakah ia terbaik untuk PH? Sudah tentu tidak kerana mereka perlu mempersembahkan manifesto baru untuk PRU15. Siapa yang nak percaya manifesto PH boleh ditunaikan? Mansuhkan tol manifesto PRU14 pun mereka tukar jadi lanjutkan tol lagi 20 tahun!




Demikianlah Artikel Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Sekianlah artikel Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Menuju ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2020/02/menuju-ke-pilihan-raya-umum-ke-15-pru15_25.html

Subscribe to receive free email updates: