Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis

Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis
link : Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis

Baca juga


Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis

Oleh Zeanaaima Mohd Yusof
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Parti Warisan Sabah (Warisan) tidak sepatutnya menerima tawaran agihan kerusi 60-40 oleh Pakatan Harapan (PH) demi manfaat rakyat negeri itu, kata penganalisis politik, Edwin Michael.
 
Ujar Edwin, Warisan tidak sepatutnya melepaskan begitu sahaja 60 kerusi Parlimen kepada PH sebaliknya parti itu sendiri yang harus mewakilkan pemimpinnya ke dalam Dewan Rakyat.
 
"Warisan sendiri perlu hantar pemimpinnya ke Parlimen untuk suarakan masalah rakyat Sabah. Pemimpin Pakatan Harapan, hanya keluar-masuk ke Sabah dan tidak benar-benar menjiwai masalah rakyat negeri itu.
 
"Jika kita lihat, pada sidang Parlimen sebelum ini, adakah wakil pembangkang begitu agresif membawa masalah rakyat Sabah untuk dibahaskan? Jadi Warisan sebagai parti rakyat di Sabah perlu bertanding di 60 kerusi Parlimen, bukannya PH," katanya kepada Antarapos.
 
Pemimpin DAP Sabah, Stephen Wong sebelum itu menawarkan formula 60-40 kepada Warisan dalam usaha mengagihkan kerusi DUN dan Parlimen antara mereka menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.
 
Menurut Stephen, Warisan boleh meletakkan 60 peratus calonnya di kerusi DUN negeri itu dan selebihnya 40 peratus diberikan kepada PH.
 
Pun begitu, Warisan perlu memberi laluan kepada PH untuk meletakkan calon di 60 peratus kerusi Parlimen dan parti itu hanya bertanding 40 peratus kerusi berkenaan.
 
Mengulas tawaran itu, Edwin berkata PH mungkin yakin bahawa calon daripada gagasannya lebih berkaliber berbanding pemimpin Warisan.
 
Pun begitu katanya, atas apa jua alasan Warisan tidak sepatutnya membiarkan PH yang didominasi DAP menguasai Sabah.
 
"DAP mempunyai kedudukan kukuh di Sabah dan juga Sarawak. DAP ada kemungkinan untuk menang banyak kerusi di Sabah, khususnya. Sebab itu DAP yang mendahului PH untuk memberi tawaran kepada Warisan.
 
"Warisan tidak sekuat DAP. Warisan parti baru yang tiada asas kukuh seperti DAP di negeri itu. Tambahan pula, pemimpin Warisan, Datuk Seri Shafie Apdal terpaling dengan dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan," ujar Edwin.
 
Timbalan Presiden Warisan, Darell Leiking hari ini menyatakan ragu-ragu dengan tawaran 60-40 PH, berikutan ia hanya disuarakan Stephen - pemimpin tempatan Sabah. 
 
Selepas disuarakan Stephen, barulah perkara itu disebut Timbalan Presiden PH, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
 
 


Demikianlah Artikel Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis

Sekianlah artikel Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Warisan jangan terima tawaran 60-40 daripada PH - penganalisis dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2018/01/warisan-jangan-terima-tawaran-60-40.html

Subscribe to receive free email updates: