Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?

Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ? - Hallo sahabat Berita Terbaru, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita Berita, Artikel Berita dini hari, Artikel Berita hangat, Artikel Berita harga, Artikel Berita hari ini, Artikel Berita islam, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita kemarin, Artikel Berita malam ini, Artikel Berita politik, Artikel Berita terbaru, Artikel Berita war, Artikel ini Berita, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?
link : Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?

Baca juga


Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?

 
 
A

Keputusan Pakatan Harapan (PH) mahu menggunakan satu logo merupakan satu langkah yang berani untuk memastikan hanya dua blok sahaja iaitu Barisan Nasional (BN) dan PH sahaja bertanding pada PRU 14, kata Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomuddin Bakar.

Hisomuddin berkata, hanya logo dua parti sahaja yang sesuai digunakan iaitu logo Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan logo Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan bukannya logo DAP.

Katanya lagi, logo DAP kurang sesuai digunakan memandangkan persepsi masyarakat bahawa parti itu didominasi satu kaum sahaja sudah lama tertanam, dan tidak menggambarkan realiti semasa politik.

Semalam, pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu sidang media, mengumumkan keempat parti PH, PKR, DAP, PPBM dan Amanah akan menggunakan logo atau simbol salah satu daripada empat parti itu dalam PRU akan datang.

Dr Mahathir berkata, keputusan itu dicapai berikutan Pendaftar Pertubuhan (ROS) sehingga kini tidak memberi jawapan terhadap permintaan untuk PH didaftar sebagai gabungan parti pembangkang yang sah.

Beliau yang juga Pengerusi PPBM berkata, semua parti sudah menyatakan kesediaan membenarkan logo atau simbol parti masing-masing digunakan, namun kepemimpinan gabungan itu belum memutuskan logo atau simbol parti mana yang akan digunakan calon bagi mewakili PH.

“Kita harap mahkamah akan memberikan pandangan terhadap keengganan ROS itu. Buat masa ini , kita buat keputusan, PH akan menggunakan satu logo saja dalam PRU-14.

“Ini keputusan kita iaitu semua parti akan guna logo sama, sama ada diluluskan atau tidak (oleh ROS), kita akan tetap guna satu logo sebagai identiti dalam PRU akan datang,” katanya.

Sebelum ini, bekas Naib Pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Ibrahim berkata DAP tidak akan bersetuju hasrat PH untuk menggunakan satu logo bagi menghadapi BN kerana ia akan merugikan parti itu.

Menurutnya, logo roket merupakan simbol kekuatan DAP terhadap komuniti pengundi Cina, jika menggunakan logo lain, parti itu berisiko kehilangan sebahagian undi daripada kaum tersebut
“Saya rasa DAP memang tidak bersetuju kerana DAP sudah mempunyai identitinya. Orang Cina yang menyokong parti itu, kalau diletak logo baru, saya rasa mereka tak boleh terima kerana sokongan mereka kepada DAP.

“Tapi bila bercampur, saya rasa barangkali sokongan itu hilang,” katanya.

Pengkaji dari IDEAS, Wan Saiful Wan Jan dalam kajian baru-baru ini berkata Ketakutan meluas terhadap DAP di kalangan pengundi Melayu Johor menyukarkan PH pada PRU 14.

Kaji selidik menerusi panggilan telefon di kalangan 1,100 responden Melayu di negeri itu antara Mei dan Jun 2017 mendapati 85 peratus orang Melayu Johor tidak berpihak kepada DAP, kata penganalisis Wan Saiful Wan Jan dalam satu kertas kerja yang diterbitkan oleh Iseas Institut Yusof Ishak Singapura.

“Kekuatan semasa DAP di negeri ini masih menimbulkan rasa takut di kalangan pengundi Melayu luar bandar di sana. Mereka melihat undi untuk BERSATU sebagai undi untuk DAP kerana kedua-duanya berada dalam gabungan yang sama,” tulis Wan Saiful dalam kertas itu.

Dalam wawancara di lapangan yang dijalankannya, Wan Saiful berkata antara lain orang Melayu Johor menganggap “majoriti Cina DAP” akan menyebabkan risiko hak keistimewaan mereka terhakis.

Beliau berkata penduduk kampung yang ditemuramah untuk kertas kerja itu sering memberi analogi bahawa orang Melayu di Johor mungkin dipinggirkan seperti orang Melayu Singapura, yang mereka percaya diskriminasi oleh parti pemerintah PAP.



Demikianlah Artikel Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ?

Sekianlah artikel Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Simbol DAP Pilihan Satu Logo Pakatan Harapan ? dengan alamat link https://beritabaru46.blogspot.com/2018/03/simbol-dap-pilihan-satu-logo-pakatan.html

Subscribe to receive free email updates: